Art. 1
|
De vereniging draagt de naam “Vereniging Zonder
Winstoogmerk NOVA”, afgekort tot “VZW Nova”. De vereniging is opgericht op 20 december 1970;
de oprichtingsakte is in het Belgisch Staatsblad verschenen onder
identificatienummer 531/71.
De vereniging ressorteert onder het gerechtelijk arrondissement
Brussel en heeft als ondernemingsnummer 407.813.833.
|
Art. 2
|
De zetel van de vereniging is gevestigd te 1830
Machelen, Turcksinstraat 68, gelegen in het Vlaams Gewest. De zetel mag naar
elk ander adres binnen de gemeente Machelen overgebracht worden door een
gewone beslissing van de Algemene Vergadering.
|
Art. 3
|
De vereniging wordt
opgericht met als doel het gebouwencomplex “Nova”, gelegen te 1830 Machelen
Kerklaan 19, uit te baten. Zij doet dit door de infrastructuur in te richten
en ter beschikking te stellen aan verenigingen en particulieren tegen
marktconforme tarieven.
|
Art. 4
|
De vereniging is opgericht voor onbepaalde duur.
Ze kan te allen tijde ontbonden worden door de
Algemene Vergadering.
|
Art. 5
|
Bij ontbinding van de
vereniging duidt de Algemene Vergadering één of meerdere vereffenaars aan. Na
vereffening wordt het netto actief overgemaakt aan een ander werk waarvan het
maatschappelijk doel het best het doel van de huidige vereniging benadert.
|
Art. 6
|
De Algemene Vergadering is een
afspiegeling van de Machelse gemeenschap. De erkende parochiale verenigingen
van Machelen en de verenigingen met hun lokaal in het Novacomplex mogen elk
één effectief lid voordragen. Daarnaast kunnen ook personen uit de lokale
gemeenschap deel uitmaken van de Algemene Vergadering.
De Algemene Vergadering bestaat minstens uit 10
en maximum uit 20 leden. De ledenlijst wordt elk jaar begin januari
geactualiseerd en neergelegd bij de griffie van de ondernemingsrechtbank. De toetreding tot de Algemene Vergadering is
gratis.
|
Art. 7
|
Het bestuursorgaan bestaat
uit personen die zich actief willen inzetten voor het bereiken van het
maatschappelijk doel van de vereniging.
Nieuwe bestuurders worden voorgedragen door het
bestuursorgaan , voor onbepaalde duur door de Algemene Vergadering
benoemd en zijn te allen tijde door haar afzetbaar.
Het bestuursorgaan bestaat minimum uit 5, maximum
uit 10 bestuurders.
Elke wijziging van de
samenstelling van de Raad van Bestuur wordt binnen de maand gepubliceerd in
het Belgisch Staatsblad en gemeld aan de griffie van de ondernemingsrechtbank.
|
Art. 8
|
Het bestuursorgaan mag leden met een raadgevende
stem op haar vergaderingen uitnodigen; hun rechten en verbintenissen
worden geregeld door het intern reglement, opgesteld door het bestuursorgaan.
|
Art. 9
|
Het bestuursorgaan vertegenwoordigt en
verbindt geldig de vereniging zonder bijkomende machtiging van de Algemene
vergadering in alle gerechtelijke en buitengerechtelijke handelingen, met
inbegrip van de beschikkingsdaden en voor alles wat niet tot de bevoegdheid
van de Algemene Vergadering behoort.
Het bestuursorgaan mag in die zin alle daden van beheer stellen en de
vereniging op de meest uitgebreide wijze en in alle omstandigheden geldig
verbinden.
|
Art. 10
|
De bestuurders benoemen onderling een voorzitter,
een penningmeester en een secretaris die zij gelasten met het dagelijks
bestuur van de vereniging. Voor deze mandaten moet de bestuurder
minimum 1 jaar lid zijn van de vereniging, hetzij zonder deze voorwaarde bij
unanimiteit verkozen worden.
|
Art. 11
|
Tegenover derden volstaat de handtekening van
twee gemandateerde bestuurders uit het dagelijks bestuur.
Inzake financiële transacties volstaat de handtekening van de penningmeester
voor bedragen die de € 5.000 niet te boven gaan.
|
Art. 12
|
Het bestuursorgaan zal jaarlijks, ter
gelegenheid van de statutaire Algemene Vergadering, de rekening (ontvangsten
en uitgaven) over het afgelopen dienstjaar (dat loopt van 1 januari tot 31
december) en de begroting (verwachte ontvangsten en uitgaven voor het
volgende dienstjaar) aan de goedkeuring van de Algemene Vergadering
onderwerpen.
Zij zal tevens verantwoording afleggen over haar
beleid in het afgelopen jaar.
|
Art. 13
|
Het bestuursorgaan vergadert regelmatig of
wanneer er noodzaak toe is, doch minstens 8 maal per jaar.
|
Art. 14
|
De voorzitter of de secretaris of de helft van de
bestuurders, roepen het bestuursorgaan geldig samen. De agenda wordt
minstens 3 dagen voor de vergadering per gewone brief of per mail aan de
bestuurders bezorgd.
Om geldig te vergaderen moet
meer dan de helft van de bestuurders aanwezig zijn. Zoniet wordt de
vergadering uitgesteld en wordt er binnen de veertien dagen een nieuwe
vergadering bijeengeroepen. Is een meerderheid dan nog niet aanwezig, kan
deze vergadering geldig beslissen.
|
Art. 15
|
De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid
van stemmen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter van de
vergadering beslissend.
|
Art. 16
|
De secretaris maakt van elke vergadering notulen
op. Deze worden, na goedkeuring op de daaropvolgende vergadering, door de
voorzitter en de secretaris ondertekend en geklasseerd in een register dat
wordt bijgehouden in de maatschappelijke zetel.
|
Art. 17
|
De Algemene Vergadering vergadert normaal één
maal per jaar onder voorzitterschap van de voorzitter van het
bestuursorgaan , ten laatste in de maand februari. De Algemene
Vergadering kan tevens door het bestuursorgaan bijeengeroepen worden
telkens het doel of het belang van de vereniging dit vereist.
Wanneer de helft van de bestuurders of een vijfde
van de leden van de Algemene Vergadering daarom schriftelijk verzoekt, moet het
bestuursorgaan binnen een termijn van twee maanden een buitengewone
Algemene Vergadering bijeenroepen.
|
Art. 18
|
De oproep tot de Algemene Vergadering moet, om
geldig te zijn, ondertekend worden door de voorzitter of de secretaris of
door de helft van de bestuurders. De oproep wordt minstens 15 dagen vooraf
per gewone brief of per mail aan de effectieve leden van de Algemene Vergadering
toegezonden. Een effectief lid mag zich laten vertegenwoordigen door een
vervanger wanneer hij of zij dit vooraf schriftelijk meldt aan de voorzitter
van het bestuursorgaan.
De oproeping vermeldt plaats, dag en uur van de
vergadering en bevat de agenda die wordt opgesteld door het
bestuursorgaan overeenkomstig de statuten.
Elk bijkomend agendapunt moet schriftelijk en
vóór de vergadering overhandigd worden aan de voorzitter van de vergadering.
|
Art. 19
|
Met uitzondering van de door de wet en door de
statuten voorziene gevallen worden de besluiten van de Algemene Vergadering
genomen bij gewone meerderheid van de aanwezige stemmen.
Voor persoonsgebonden materies kan om een geheime
stemming verzocht worden.
Tot de wijziging van de statuten kan slechts
worden besloten indien de voorgenomen wijziging in de oproeping is vermeld en
indien twee derde van de leden aanwezig is of vertegenwoordigd is. Wordt dit
aantal niet bereikt, dan mag een tweede vergadering worden bijeengeroepen die
een geldig besluit kan nemen ongeacht het aantal aanwezige of
vertegenwoordigde leden. Deze tweede vergadering mag niet gehouden worden
binnen de 15 dagen volgend op de eerste vergadering.
Tot wijziging van het maatschappelijk doel van de
vereniging of tot ontbinding kan slechts beslist worden door een meerderheid
van vier vijfde van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde
leden.
|
Art. 20
|
De secretaris maakt van elke vergadering notulen
op. Deze worden door de voorzitter en de secretaris ondertekend en
geklasseerd in een register dat bijgehouden wordt in de maatschappelijke
zetel.
|