|
Art.
1
|
De
vereniging draagt de naam “Vereniging Zonder Winstgevend doel
NOVA”, afgekort tot “v.z.w.
Nova”.
De
vereniging is opgericht op 20 december 1970; de oprichtingsakte is in
het Belgisch Staatsblad verschenen onder identificatienummer 531/71.
|
|
Art.
2
|
De
zetel van de vereniging is gevestigd te 1830 Machelen, Turcksinstraat
68. De
zetel mag naar elk ander adres binnen de gemeente Machelen
overgebracht worden door een gewone beslissing van de Algemene
Vergadering.
|
|
Art.
3
|
De
vereniging wordt opgericht met het doel het inrichten, beheren en
bevorderen van de parochiale werken te Machelen in het gebouwencomplex
“Nova”, gelegen te Machelen, Kerklaan 19.
|
|
Art.
4
|
De
vereniging is opgericht voor onbepaalde duur.
Ze
kan te allen tijde ontbonden worden door de Algemene Vergadering.
|
|
Art.
5
|
Bij
ontbinding van de vereniging duidt de Algemene Vergadering één of
meerdere vereffenaars aan. Na vereffening wordt het netto actief
overgemaakt aan een ander werk waarvan het maatschappelijk doel het
best het doel van de huidige vereniging benadert.
|
|
Art.
6
|
De
Algemene Vergadering is een afspiegeling van de parochiale
gemeenschap van Machelen. De erkende parochiale verenigingen van
Machelen mogen elk één effectief lid voordragen. Daarnaast kunnen
ook andere parochianen deel uitmaken van de Algemene Vergadering.
De
Algemene Vergadering bestaat minstens uit 10 en maximum uit 20 leden.
De ledenlijst wordt elk jaar begin januari geactualiseerd en
neergelegd bij de griffie van de rechtbank van eerste aanleg.
|
|
Art.
7
|
De
Raad van Bestuur bestaat uit personen die zich actief willen
inzetten voor het bereiken van het maatschappelijk doel van de
vereniging.
Nieuwe
bestuurders worden voorgedragen door de Raad van Bestuur, voor
onbepaalde duur door de Algemene Vergadering benoemd en zijn te allen
tijde door haar afzetbaar.
De
Raad van Bestuur bestaat minimum uit 5, maximum uit 10 bestuurders.
Elke
wijziging van de samenstelling van de Raad van Bestuur wordt binnen de
maand gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad en neergelegd bij de
griffie van de rechtbank van eerste aanleg.
|
|
Art.
8
|
De
Raad van Bestuur mag leden met een raadgevende stem op
haar vergaderingen uitnodigen; hun rechten en verbintenissen worden
geregeld door een bijzonder reglement van inwendige orde, opgesteld
door de Raad van Bestuur.
|
|
Art.
9
|
De
Raad van Bestuur vertegenwoordigt en verbindt geldig de vereniging
zonder bijkomende machtiging van de Algemene vergadering in alle
gerechtelijke en buitengerechtelijke handelingen, met inbegrip van de
beschikkingsdaden en voor alles wat niet tot de bevoegdheid van de
Algemene Vergadering behoort.
De Raad van Bestuur mag in die zin alle daden van beheer stellen en de
vereniging op de meest uitgebreide wijze en in alle omstandigheden
geldig verbinden.
|
|
Art.
10
|
De
bestuurders benoemen onderling een voorzitter, een ondervoorzitter,
een penningmeester en een secretaris die zij gelasten met het dagelijks
bestuur van de vereniging. Voor deze mandaten moet de bestuurder
minimum 1 jaar lid zijn van de vereniging, hetzij zonder deze
voorwaarde bij unanimiteit verkozen worden.
|
|
Art.
11
|
Tegenover
derden volstaat de handtekening van twee gemandateerde bestuurders uit
het dagelijks bestuur.
Inzake financiële transacties volstaat de handtekening van de
penningmeester voor bedragen die de € 5.000 niet te boven gaan.
|
|
Art.
12
|
De
Raad van Bestuur zal jaarlijks, ter gelegenheid van de statutaire
Algemene Vergadering, de
rekening (ontvangsten en uitgaven) over het afgelopen dienstjaar (dat
loopt van 1 januari tot 31 december) en de begroting (verwachte
ontvangsten en uitgaven) voor het volgende dienstjaar aan de
goedkeuring van de Algemene Vergadering onderwerpen.
Zij
zal tevens verantwoording afleggen over haar beleid in het afgelopen
jaar.
|
|
Art.
13
|
De
Raad van Bestuur vergadert regelmatig of wanneer er noodzaak toe is,
doch minstens 8 maal per jaar.
|
|
Art.
14
|
De
voorzitter en de secretaris, of de helft van de bestuurders, roepen de
Raad van Bestuur geldig samen. De agenda wordt minstens 3 dagen voor
de vergadering per gewone brief aan de bestuurders bezorgd.
Om
geldig te vergaderen moet meer dan de helft van de bestuurders
aanwezig zijn. Zoniet wordt de vergadering uitgesteld en wordt er
binnen de veertien dagen een nieuwe vergadering bijeengeroepen. Is een
meerderheid dan nog niet aanwezig, kan deze vergadering geldig
beslissen.
|
|
Art.
15
|
De
beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen. Bij
staking van stemmen is de stem van de voorzitter van de vergadering
beslissend.
|
|
Art.
16
|
De
secretaris maakt van elke vergadering notulen op. Deze worden, na
goedkeuring op de daaropvolgende vergadering, door de voorzitter en de
secretaris ondertekend en geklasseerd in een register dat wordt
bijgehouden in de maatschappelijke zetel.
|
|
Art.
17
|
De
Algemene Vergadering vergadert normaal één maal per jaar onder
voorzitterschap van de voorzitter van de Raad van Bestuur, doorgaans
in de loop van de maand januari of februari. De Algemene Vergadering
kan tevens door de Raad van Bestuur bijeengeroepen worden telkens het
doel of het belang van de vereniging dit vereist.
Wanneer
de helft van de bestuurders of een vijfde van de leden van de Algemene
Vergadering daarom schriftelijk verzoekt, moet de Raad van Bestuur
binnen een termijn van twee maanden een buitengewone Algemene
Vergadering bijeenroepen.
|
|
Art.
18
|
De
oproep tot de Algemene Vergadering moet, om geldig te zijn,
ondertekend worden door de voorzitter en de secretaris of door de
helft van de bestuurders. De oproep wordt minstens 8 dagen vooraf per
gewone brief aan de effectieve leden van de Algemene Vergadering
toegezonden. Een effectief lid mag zich laten vertegenwoordigen door
een vervanger wanneer hij of zij dit vooraf schriftelijk meldt aan de
voorzitter van de Raad van Bestuur.
De
oproeping vermeldt plaats, dag en uur van de vergadering en bevat de
agenda die wordt opgesteld door de Raad van Bestuur overeenkomstig de
statuten.
Elk
bijkomend agendapunt moet schriftelijk en vóór de vergadering
overhandigd worden aan de voorzitter van de vergadering.
|
|
Art.
19
|
Met
uitzondering van de door de wet en door de statuten voorziene gevallen
worden de besluiten van de Algemene Vergadering genomen bij gewone
meerderheid van de aanwezige stemmen.
Voor
persoonsgebonden materies kan om een geheime stemming verzocht worden.
Tot
de wijziging van de statuten kan slechts worden besloten indien de
voorgenomen wijziging in de oproeping is vermeld en indien twee derde
van de leden aanwezig is of vertegenwoordigd is. Wordt dit aantal niet
bereikt, dan mag een tweede vergadering worden bijeengeroepen die een
geldig besluit kan nemen ongeacht het aantal aanwezige of
vertegenwoordigde leden. Deze tweede vergadering mag niet gehouden
worden binnen de 15 dagen volgend op de eerste vergadering.
Tot
wijziging van het maatschappelijk doel van de vereniging of tot
ontbinding kan slechts beslist worden door een meerderheid van vier
vijfde van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.
|
|
Art.
20
|
De
secretaris maakt van elke vergadering notulen op. Deze worden door de
voorzitter en de secretaris ondertekend en geklasseerd in een register
dat bijgehouden wordt in de maatschappelijke zetel.
|